Haberler


Buhar Geri Kazanım Ünitesi kurma zorunluluğu kademeli olarak başlıyor
5 Aralık 2018

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın Benzin ve Naftanın Depolanması ve Dağıtılmasından Kaynaklanan Uçucu Organik Bileşik Emisyonlarının Kontrolü Yönetmeliği bugünkü Resmi Gazete’de yayımlandı. Yönetmelik, benzin ve naftanın depolanması, dolumu, bir terminalden diğerine veya bir terminalden akaryakıt istasyonuna nakliyesi ile akaryakıt istasyonlarında motorlu taşıtlara yakıt doldurulması sırasında ve tesis ile tankerlerden salınan uçucu organik bileşikleri azaltarak hava kirliliği ile mücadele etmeyi amaçlıyor.

Terminaller ve akaryakıt istasyonlarında uçucu bileşik organik emisyonlarının kontrolü için Buhar Geri Kazanım (BGK) ünitelerinin kurulması zorunluluğuyla ilgili geçiş süreleri “mevcut” ve “yeni” olmak üzere tankerler, istasyon tankları ve pompalar için yıllık ürün çıktı miktarlarına göre ayrı ayrı belirlenmiş.

Yönetmelikte “mevcut” tanımı da yapılarak, 2004 yılında yürürlüğe giren Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliği kapsamında lisans almış olan petrol depolama tesisleri, akaryakıt istasyonları ile 31/12/2018 tarihinden önce imal edilmiş kara yolu tankerleri ve/veya demir yolu tankerleri olarak açıklanmış.

Benzin satışı yıllık 100 m³’ten Fazla Olan Yerleşim Yerlerindeki İstasyonların Tanklarına Üç Yıl Sonra BGK Ünitesi Kurulacak

Mevcut istasyonlardaki tanklara, ürün çıktı miktarı yıllık 1000 m³ veya yine yıllık miktarın 100 m³ üzerinde olup, yerleşim yerlerinde bulunan akaryakıt istasyonlarına Buhar Geri Kazanım (BGK) Ünitesi kurulması şartı yönetmeliğin ilgili maddelerinin yürürlüğe girmesinden bir yıl sonra uygulanacak.  Ancak, yönetmeliğin 18. maddesi dışındaki,  BGK ünitesi kurulmasını zorunlu hale getiren maddeleri de dahil olmak üzere diğer maddelerin tamamı iki yıl sonra yürürlüğe gireceğinden dolayı uygulama üç yıl sonra başlayacak.

Bu durumda, tanklar için mevcut istasyonlarda yıllık ürün çıktı miktarı 100 m³ ile 500 m³ arasında olanlar beş yıl sonra, 500 m³ ve 1000 m³ arasındakiler ise dört yıl sonra BGK ünitesi kurmuş olacaklar. İnşaat ruhsatı alınmış, iskanı henüz alınmamış istasyonlarda ise süre iki yıl sonra başlıyor.

BGK ünitesi pompa tarafında ise, yıllık ürün çıktı miktarı 500 m³ ve fazlası olan yeni akaryakıt istasyonları ile ürün çıktısı 100 m³’ten fazla olup, yerleşim yerlerinde bulunan yeni istasyonlarda iki yıl sonra kurulacak.

Mevcut akaryakıt istasyonlarındaki pompalar için belirlenen geçiş süreleri ise, ürün çıktı miktarı yıllık 3000 m³’den büyük olanlarla, ürün çıktı miktarı 100 m³’den büyük ve yerleşim yerlerinde bulunanlar için dört yıla tekabül edecek şekilde belirlenmiş.

Ancak, 3000 m³/yıldan büyük mevcut akaryakıt istasyonlarında, büyük bir tadilat yapılması planlanıyorsa Yönetmelik yürürlüğe girme tarihinden sonra yapılacak tadilatla birlikte BGK ünitesi kurulacak.

Tankerler İki Yıl Sonra Geçiş Yapacak

Mevcut üstten dolumlu karayolu tankerleri ile yeni ve mevcut alttan dolumlu karayolu tankerlerinde geçiş süresi yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yani iki yıl sonra başlayacak.

Ancak, yönetmeliğin yayımlandığı tarihten önce imal edilmiş ve üstten dolumlu tankerler, benzin/naftanın boşaltılmasının ardından kalıntı buharların tanker içerisinde tutulmasını sağlayacak, terminallerde ve/veya akaryakıt istasyonlarında bulunan depolama tanklarından kaynaklanan buharları alacak ve muhafaza edecek şekilde tasarlanmış ve çalışır olması halinde yönetmelikteki hüküm ve sınırlardan muaf olacaklar.

TABGİS 100 m³’lük Sınırın 500 m³’e Yükseltilmesini İstiyor

Geçtiğimiz yıl taslak çalışmaları yapılan yönetmelikle ilgili olarak TABGİS, yönetmeliğin sektöre yükümlendirdiği buhar geri kazanım ünitesi maliyetlerinin yüksek olması ve özellikle Anadolu illerindeki bayilerin benzin satışlarının çok düşük olması nedeniyle 100 m³’lük sınırın 500 m³’e çıkarılmasını önermiş ve zamanla benzin satışlarının artmasıyla birlikte kademeli ve daha uzun bir zamana yayılan geçiş süreci talebinde bulunmuştu. 

Ayrıca, bu sistemleri tedarik eden firmaların da “Tedarikçi Kuruluş” adıyla yönetmelikte tanımlanması ve en az işletmeci kuruluşlar kadar sorumluluk altında olmaları gerektiği belirtilmişti.  

TABGİS yönetimince, bu önerilerin dikkate alınmasının bayiler açısından önem arz ettiği, satışı düşük olan bayilerin buhar geri kazanım ünitesinin maliyeti nedeniyle benzin satışlarından vazgeçmek zorunda kalabilecekleri, diğer yandan ünite aracılığıyla tanka geri yollanacak benzinin ulusal marker oranında olumsuz bir etkilenme olup olmayacağı konusunda da endişelerinin bulunduğu belirtilerek, bu konuların Bakanlık nezdinde yeniden gündeme alınması için çalışmaların sürdürüleceği açıklandı.

Yönetmeliğin tamamı için lütfen linki tıklayınız

© 2019 Her hakkı saklıdır. Türkiye Akaryakıt Bayileri Petrol ve Gaz Şirketleri İşveren Sendikası