Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası’nın (TCMB) bugünkü Resmi Gazete’de yayımlanan kredi kartı ve banka kartı işlemlerinde uygulanan POS komisyon oranlarını ayrıştıran yeni düzenlemesi 1 Kasım 2025 tarihinde yürürlüğe girecek.
Banka Kartında Oran Düşürüldü, Bloke Süresi Kısaltıldı
TCMB’nin yeni düzenlemesine göre; Banka kartı, ön ödemeli kart ve hesaptan hesaba ödeme işlemlerinde uygulanacak azami komisyon oranı %1,04 olarak belirlendi. Ayrıca, banka kartı bloke süresi 40 günden 15 güne indirildi. Kredi kartı azami faiz oranları ise TCMB tarafından 24 Eylül’de açıklanacak olup, yeni oran 1 Ekim’den itibaren uygulanacak.
Konuyla ilgili bir açıklama yapan TABGİS Başkanı Murat Bilgin, POS komisyon oranlarının ayrıştırılmasını memnuniyetle karşıladıklarını belirtti. Bilgin, sendika olarak yıllardır dile getirdikleri banka kartı ve kredi kartı işlemlerini ayrıştırmadan, kredi kartı oranları üzerinden tüm işlemlere aynı yüksek komisyonun uygulandığı sistemin haksız bir uygulama olduğunu söyledi.
TABGİS Başkanı, banka kartı işlemlerinin düşük maliyetli olmasına rağmen kredi kartı işlemleriyle aynı orana tabi tutulmasının bayilerin komisyon maliyetini daha da artırdığını vurgulayarak, “Akaryakıt istasyonlarında son yıllarda banka kartı kullanımı yaklaşık % 20 seviyelerine ulaşmıştı. Bundan dolayı düzenleme, bayilerin yüksek komisyon maliyetlerine kısmen de olsa fayda sağlayacaktır. Ancak, biz bu düzenlemenin bir başlangıç olmasını ve asıl kanayan yaramız olan kredi kartı komisyon oranlarını mutlaka geriye çekecek düzenlemelerin yapılmasını bekliyoruz. Çünkü bir istasyonun toplam satışları içinde kartla yapılan satışların oranı en az % 85 civarında seyrediyor. Kartlı satışlarımızın maliyeti işçilik maliyetimizin bile üzerine çıktı. Bayiler satış yapmaya korkar oldular ne kadar çok satış, o kadar çok komisyon maliyeti. Bankalara ödediğimiz komisyonlar adeta satış vergisine dönüştü.” dedi
Kârlılık hala sınırlı, Marjlar Eriyor
Genel giderleri karşılamakta yetersiz kalan bayi marjlarıyla kredi kartı komisyonları arasındaki çatışma çözülene kadar mücadelelerini sürdüreceklerini belirten Murat Bilgin, bankaların yeni dönemde oluşacak maliyet farklarını başka kalemlerle telafi etmeye çalışmaması için denetim mekanizmalarının da artırılması gerektiğini ifade etti.
Bilgin, yapılan düzenlemenin bayilerin finansal sorunlarını çözmeye yetmediğini, bundan sonraki süreçte kredi kartı işlemlerindeki komisyon oranlarının makul seviyelere çekilmesi ve bayi kârlılığını doğrudan etkileyen diğer yapısal sorunların da çözüme kavuşturulması için çalışmalarını sürdüreceklerini söyledi.