19 Şubat 2015 Tarihinde Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) tarafından akaryakıt sektöründe üçüncü kez alınan tavan fiyat kararı sektörümüz açısından son derece vahim sonuçlar doğuracak nitelikte bir karardır.
Bundan önceki tavan fiyat uygulamalarında olduğu gibi bu karar da serbest piyasaya yapılmış kanunsuz bir müdahaledir. Yaklaşık bir yıl önce uygulanan tavan fiyat kararında dağıtım kârlarını 37 kuruş ile sınırlayan EPDK, dün aldığı kararında bu defa benzin türlerindeki kâr marjını bir yıl önceki marjın da altında kalacak şekilde toplam 34 kuruş olarak, motorin türlerindeki toplam kârı da bir yıl öncekiyle aynı seviyede 37 kuruş olarak belirlemiştir. Oysa aynı EPDK, kendi faaliyetinin idamesi için satılan her damla akaryakıttan aldığı “Gelir Payı”nı 1.1.2015 itibariyle enflasyon oranına göre arttırmıştır. EPDK’nın kendi geliri söz konusu olduğunda göz ardı edemediği enflasyon artışının neden akaryakıt sektörüne gelince gereksiz görüldüğü anlaşılabilir değildir.
Dağıtım kârlarının daraltılmasını “Tüketiciyi Korumak” olarak addeden EPDK, yıllardır “ASLİ GÖREV” alanına girmesine rağmen sektörün en büyük sorunu olan ve hem devletimize önemli bir gelir kaybı yaşatan hem de halkın can ve mal güvenliğini etkileyecek boyutlarda günden güne artış gösteren kaçak ve hileli akaryakıtın engellenmesinde yetersiz kalmıştır.
Milyonlarca Liralık yatırımlar yaparak 7 gün 24 saat çalıştırdığımız istasyonlarımızda EPDK’nın denetim yetersizliği nedeniyle yatırım bedelleri tamamen sektör tarafından karşılanan; Otomasyon sistemi, ulusal marker, numune alma zorunluluğu, yazarkasa gibi dünyada eşi benzeri olmayan tedbirlerin bir litre akaryakıta getirdiği yükü EPDK neden görmezden gelmektedir ve bu maliyetleri neden kamuoyuyla paylaşmamaktadır?
“Yüksek kâr elde ediyorlar” diye sanal açıklamalarla sektörü kamuoyu nezdinde töhmet altında bırakmaya yönelik bir “DÜZENLEME” politikası izleyen EPDK’nın bizzat kendi hazırladığı raporlarda sektörün kâr oranlarına ilişkin bilgi yer aldığı gibi akaryakıt fiyatlarının dağılımına ilişkin detaylı bilgiler de bulunmaktadır. Bu raporlarda akaryakıt fiyatlarının büyük bir bölümünün vergilerden oluştuğunu belirten EPDK sektörle ve tüketicilerle doğrudan ilintili bu konular hakkında neden ilgili kurumlarla eşgüdüm sağlayarak akaryakıt fiyatlarının düşürülmesine yönelik çalışmalar yapmamıştır?
EPDK’nın “Makul Olmayan” kâr hadlerinden bahsederek aldığı tavan fiyat kararı bu raporlarla örtüşmemektedir. Serbest piyasada kural sözleşme özgürlüğüdür. EPDK ana dağıtım şirketleri ile bayiler arasında yapılan anlaşmalara varana kadar müdahalede bulunmakla yasal yetkisinin de sınırlarını aşmaktadır.
EPDK akaryakıt bayi ve dağıtıcılarının kârından bu kadar rahatsız oluyorsa Kanuna aykırı olarak metodoloji kararları almak yerine, Kanun değişikliği önerisiyle sektörün eskiden olduğu gibi fiyatları devletin belirleyeceği bir sisteme geçmesini sağlamalıdır. Serbest piyasa rekabetiyle çalışmayan bir piyasanın özerk bir otoritenin düzenlemesi altında çalışmaya da ihtiyacı yoktur.
Serbest piyasaya işlerlik kazandırmak yerine piyasadaki oyuncuların ayakta kalmasını güçleştirecek uygulamaları yürürlüğe koyan ve bu uygulamaların amacının tüketicinin korunması olduğunu iddia eden EPDK, akaryakıt sektörü düşen petrol fiyatlarını ürün fiyatlarına birebir yansıtırken başta ulaştırma sektörü olmak üzere diğer sektörlerin bu indirimleri fiyatlarına hiç yansıtmamasına neden dikkat çekmemiştir? Neden kaçak akaryakıt satışının önlenmesi için olmazsa olmaz olan “TABAN FİYAT” uygulamasının hayata geçmesi için çaba sarf etmemiştir?
Akaryakıt bayilerinin temsilcisi olarak sektörümüzün kamuoyu nezdinde menfi ifadelerle olduğundan farklı gösterilmeye çalışılmasını kesinlikle kabul etmiyoruz. Yüksek akaryakıt fiyatlarının sebebi ne dağıtım kârları ne de sektörün özel hukuk alanına giren anlaşmaları değildir.
Devlet hazinemizin lokomotifi olan akaryakıt sektörü sorunlarına sahip çıkan ve çözüm odaklı tüm uygulamaları özveri ve uyumla yerine getiren bir sektördür.
Sektörümüz hem milli ekonomiye bulunduğu katkıyla hem de verdiği hizmetin kalitesiyle kendisini ispatladığı gibi, başka hiçbir sektörde görülmeyen tam bir şeffaflıkla kâr marjlarına ilişkin bilgiyi de saygıdeğer kamuoyuyla paylaşmaktadır.
Her zaman olduğu gibi bundan sonra da sektörümüzle ilgili bilgi almak isteyen her kişi ve/veya kurumu tüm ayrıntılarıyla bilgilendirmekten memnuniyet duyacağımızı saygıyla kamuoyunun bilgilerine arz ederiz.
TABGİS Yönetim Kurulu
Bülteni PDF olarak indirmek için lütfen tıklayınız