Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun bugünkü Resmi Gazete’de yayımlandı.
Elektrik Piyasası Kanunu'na, elektrikli araç ve şarj istasyonlarına ilişkin birlikte çalışabilirlik, elektrikli araç, sadakat sözleşmesi, sertifika, şarj ağı, şarj ağı işletmecisi, şarj hizmeti, şarj istasyonu, şarj istasyonu işletmecisi ve serbest erişim platformu kavramları ve tanımları eklendi.
Şarj Hizmetinin Sunulması
Elektrik Piyasası Kanunu'nda yapılan değişiklikle şarj hizmeti; EPDK tarafından ticari amaçlı olmamak üzere belirlenen istisnalar dışında, şarj ağı işletmeci lisansı kapsamında kanunlara göre çıkarılan yönetmelikler uyarınca yürütülecek. Şarj ağı işletmeci lisansı sahibi, lisansında belirlenen bölgede veya ülke genelinde oluşturduğu veya oluşturacağı şarj ağına bağlı şarj istasyonu kurulması veya işletilmesi, düzenlediği sertifikalar kapsamında şarj istasyonu kurdurulması veya işlettirilmesi ile elektrikli araç kullanıcıları ile sadakat sözleşmesi yapabilme hak ve yetkisine sahip olacak.
Şarj hizmetinin sağlanmasında asli sorumluluk şarj ağı işletmeci lisansı sahibinin olacak. Şarj hizmetinin, sertifikalı şarj istasyonu işletmecisince sağlanması, şarj ağı işletmeci lisansı sahibinin kanun ve mevzuatlardan kaynaklanan yükümlülük ve sorumluluklarını ortadan kaldırmayacak.
Şarj Ağı İşletmeci Lisansı Sahibinin Yükümlülükleri
Şarj ağı işletmeci lisansı sahibi, ilgili mevzuat, standartlar ve EPDK tarafından çıkarılan düzenlemelere uygun davranacak. Kurum tarafından belirlenen istisnalar ve mücbir sebep halleri dışında kendi şarj ağına bağlı şarj istasyonlarında sürekli, kesintisiz ve kaliteli şarj hizmeti sağlayacak.
Şarj hizmetini tüm elektrikli araçların erişimine sunacak. Şarj hizmeti fiyatını ve elektrikli araçların şarj hizmetine erişim şartlarını, Kurumun yayımlayacağı usul ve esaslara uygun olarak belirleyecek, ilan edecek ve uygulayacak. Şarj hizmeti alan kullanıcıdan şarj hizmeti karşılığında, şarj hizmeti fiyatı esas alınarak hesaplanan bedel dışında ayrı bedel talep edilmeyecek. Kurum tarafından belirlenen usul ve esaslar ile teknik şartlara uygun olarak şarj istasyonlarının birlikte çalışabilirliğini sağlamak amacıyla gerekli yönetim, denetim ve kayıt sistemini kuracak. İşler halde tutacak ve işletecek. Kurum ile Kurum tarafından uygun bulunan kamu kurumlarının bu sisteme erişimini sağlayacak.
Kendisi tarafından veya şarj istasyonu işletmecileri tarafından kurulan şarj istasyonunun ilgili dağıtım şirketiyle yapılacak bağlantı anlaşmaları ve dağıtım şirketi tarafından belirlenen teknik gereklere uygun olarak kurulması ve işletilmesi sağlanacak.
Kurum tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun bildirimleri yaparak serbest erişim platformu için gerekli entegrasyonu sağlayacak. Kurumca istenildiğinde bilgi, belge ve diğer materyalleri verecek. Gerektiğinde tutanakları imzalayarak Kurumca görevlendirilenlerin tesislerde inceleme yapmasına müsaade edecek.
Şarj Hizmeti Fiyatı Serbestçe Belirlenecek
Şarj hizmeti fiyatı, EPDK tarafından hazırlanan usul ve esaslar dahilinde serbestçe belirlenecek. Şarj hizmeti fiyatı, rekabeti bozucu veya kısıtlayıcı ya da şarj hizmeti sağlanmasını bozucu veya aksatıcı olmayacak. Şarj hizmeti fiyatının belirlenmesinde şarj istasyonu kurulması ve şarj ağı oluşturulmasına esas yatırım ve işletme maliyetleri, elektrik enerjisi alım maliyetleri ve benzeri maliyetler ile vergi, pay, fon gibi yasal yükümlülükler ve makul ölçüde karlılık dikkate alınacak. Belirlenen şarj hizmeti fiyatı şarj istasyonlarında ve şarj ağı işletmeci lisans sahibi tarafından dijital mecralarda ilan edilecek.
EPDK Özel Şartlar Belirleyebilecek
EPDK, şarj ağı işletmeci lisansı için lisans verme şartları, lisans süresi, tadili, bedeli, lisansta yer alacak hususlar, lisans ile kazanılan hak ve yükümlülükler, lisans kapsamındaki faaliyetlerin kısıtlanması, lisansın verilmesine ve lisans faaliyetinin yürütülmesine ilişkin olarak sayısal sınırlamalar, şarj istasyonlarının yaygınlığı dikkate alınarak istasyon kurma zorunluluğu da dahil olmak üzere ticari ve teknik zorunluluklar dahil özel şartlar belirleyebilecek. Tahsil edilen lisans işlemleri ile ilgili tüm bedeller kuruma gelir kaydedilecek.
Kurum, şarj hizmetinden faydalanan elektrikli kullanıcılarının hak ve yükümlülüklerine ilişkin hususları belirleyecek. Serbest erişim platformunu kurarak gerekli verilerle birlikte elektrikli araç kullanıcılarının kullanımına sunacak.
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından belirlenen politikalar dahilinde dağıtım şirketleri, şarj ağı işletmecisi ile elektrikli araç üreticisi ve ithalatçılarından temin ettiği verilerden yararlanarak her iki yılda bir, elektrikli araç kullanımı gelişimi ve şarj altyapısı ihtiyacına yönelik projeksiyonlar hazırlayacak. Bu projeksiyonlara göre alınabilecek tedbirleri ve uygulanabilecek teşvik önerilerini Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Ticaret Bakanlığı, Çevre Şehircilik ve İklim Bakanlığı ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na bildirerek dağıtım şebekelerinde ihtiyaç duyulan kapasitenin sağlanması için gerekli tedbirleri alacak.
Taban veya Tavan Fiyat Uygulanabilecek
EPDK, şarj hizmeti kapsamında düzenlenen faaliyetleri veya rekabeti engelleme, bozma veya kısıtlama amacını taşıyan anlaşma veya eylemlerin şarj hizmetlerini bozucu etkiler oluşturması halinde, gerekli işlemlerin başlatılmasıyla birlikte, her seferinde 3 ayı aşmamak üzere faaliyetlerin her aşamasında bölgesel veya ulusal düzeyde uygulanmak için taban veya tavan tespitine ve gerekli tedbirlerin alınmasına yetkili olacak. Bu etkilerin değerlendirilmesinde şarj hizmeti kapsamında uygulanan fiyatlara ilişkin asgari ve azami limit uygulaması yapabilecek.
Şarj hizmetiyle ilgili yönetmelik ve düzenlemeler 3 ay içerisinde yürürlüğe konulacak. Halihazırda şarj hizmeti faaliyeti gösteren kişiler, EPDK tarafından çıkarılacak yönetmelik ve düzenlemelerin yürürlüğe girişinden itibaren 4 ay içerisinde durumlarını kanuna uygun hale getirecek.