Haberler


haber
8 Mart 2010

TOBB bünyesindeki Petrol ve Petrol Ürünleri Sanayi Meclisi, Karayolu Yolcu Taşımacılığı Meclisi ile Ulaştırma ve Lojistik Meclisi, 10 numara yağ adı altında yapılan sahte ve kaçak akaryakıt faaliyetlerine son verilmesi için acil ve güçlü tedbirlerin alınmasını istedi.
 
Sektör meclislerinin ortak yaptığı açıklamada; can kayıplarına, çevre kirliliğine, haksız rekabete ve son üç yılda 5 milyar TL'yi aşan vergi kaybına yol açan, 10 numara yağ adı altında yapılan sahte ve kaçak akaryakıt faaliyetlerinin, Maliye Bakanlığı'nın aldığı ilave tedbirlere rağmen çözülmediğine ve sorunun çözümünün kamu birimlerinin geniş katılımıyla, koordinasyonlu ve birçok alanda paralel adım atılarak gerçekleşebileceğine dikkat çekildi. 
          
Türkiye'nin her tarafında, 10 numara yağ adı altında tenekeler içinde motorin yerine sahte ve kaçak akaryakıt türlerinin yıllardır yaygın bir şekilde satıldığını vurgulayan sektör meclisleri, Maliye Bakanlığı'nın bu tür hileli satışların önüne geçmek üzere en son Eylül ayında Tecil/Terkin uygulaması kapsamında almış olduğu tedbirlere rağmen bu tür faaliyetlerin ülkenin hemen her yanında yaygın bir şekilde devam ettiğini açıkladı.
 
10 numara yağ adı altındaki ham madeni yağlar, solventler, ham nebati yağlar, atık yağlar ve niteliği belli olmayan diğer kimyasal maddelerin karışımlarının tenekeler içinde ve yol boylarında satıldığını belirten sektör meclisleri, motorin yerine satılan bu maddelerin yarattıkları büyük vergi kaybının yanı sıra zehirli emisyon üreterek ciddi hava ve toprak kirliliğine, ortaya çıkan yangınlı kazalar da can kayıplarına sebep olduğu belirtildi.
 
Motorin standardına uymayan bu maddelerin, aynı zamanda araçlara da ciddi zararlar verdiği ve motorun ömrünü kısalttığı belirtilerek, bu durumun araçların süresinden çok önce yıpranmasına, hizmet dışı kalmasına ve böylece milli servetin de zarar görmesine neden olduğu açıklandı.
 
Sektör meclisleri açıklamalarında "10 numara yağ sahte, çünkü motorin standartlarını tutmamakta. Yasalarımıza göre kaçak, çünkü içinde bulunması gereken 'ulusal marker' yok'' ifadelerini kullanan sektör meclisleri, ''Nakliye sektörü bu yakıtı kullanmadığı takdirde rekabet edemez noktaya gelmiş, akaryakıt bayileri ve dağıtım şirketleri bu haksız rekabetin altında ezilmiştir'' değerlendirmesinde bulundu. 
     
Çözüm Önerileri
 
Sektör meclisleri sorunla ilgili çözüm önerisi olarak şu görüşlere verdi; 
  • 10 Numara yağ üretiminde kullanılan tüm girdilerin ithalatı devletimizce taahhütname içeren bir müsaade ve/veya izleme sistemine bağlanmalı, ithali yapılan girdiler ilgili kamu birimlerince satış ve üretim zincirinde izlenerek yasadışı kullanım engellenmeli. 
  • Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, çevre kirliliği yaratan 10 Numara yağ kullanıcılarını egzoz emisyon ölçümleri ile tespit etmeli ve cezalandırmalı. 
  • 10 numara yağ adı altında yürütülen faaliyet, tüketim aşamasına gelinceye kadar yasal bir görüntü içine alınabildiğinden, muhakkak tüketim aşamasında da denetlenebilmeli ve cezai işlem uygulanabilmeli. 
  • Motorin olarak kullanılan ancak ulusal marker içermeyen bu ürünü gerekli yasal işlemlere tabi tutmak, ancak ve en etkin bir şekilde tüketici aşamasında mümkün olabileceğinden tüketicilerin yakıt depolarından alınacak numuneleri de (ulusal marker ve teknik kriterler yönü ile) denetim kapsamına alacak yasal bir düzenleme gecikmeksizin yapılmalı.
© 2019 Her hakkı saklıdır. Türkiye Akaryakıt Bayileri Petrol ve Gaz Şirketleri İşveren Sendikası